ویزای شینگن بدون شک یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین ویزاها در جهان است. دارندگان این نوع ویزا، امکان سفر به ۲۶ کشور اروپایی را دارند، که ۲۲ کشور از این تعداد، عضو اتحادیه اروپا می‌باشند، به همین خاطر، تعداد متقاضیان ویزای شنگن، همه ساله و به طور پیوسته در حال افزایش است. در حال حاضر متقاضیانی از ۱۰۴ کشور دنیا برای ورود به اروپا و اقامت کوتاه حداکثر ۳ ماهه، به دنبال اخذ ویزای شنگن می‌باشند. ویزایی که همواره به این معروف بوده ‌که دستیابی به آن بسیار دشوار است. اما اکنون، اتحادیه اروپا، درحال تغییر قوانین ویزای شینگن یا کد ویزای شینگن (Schengen Visa Code) است. و این تغییر به منظور تسهیل فرآیند اخذ ویزا برای متقاضیان اخذ ویزای شینگن و همچنین کارمندان سفارت می‌باشد.

کد ویزای شینگن چیست؟

مجموعه‌ای از قوانین و مقررات، که به منظور تنظیم مراحل درخواست، پردازش و صدور ویزای اقامت کوتاه مدت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توسط کمیسیون اروپا (EC) وضع شده‌اند. کمیسیون اروپا (EC) شاخه اجرایی اتحادیه اروپا و مسئول پیشنهاد و اجرای قوانین و حفظ معاهدات اتحادیه اروپا است.

کد ویزای شینگن، با مشخصه‌ی EC) No 810/2009)، که از سال ۲۰۱۰ به اجرا درآمد، توسط همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت می‌شود. در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، کمیسیون اروپا طرح بازنگری قوانین ویزای شینگن EC) No 810/2009) را تصویب کرد؛ که به موجب آن، علاوه‌بر تسهیل فرآیند اخذ ویزا برای مسافرانی که به صورت مکرر به کشورهای حوزه شنگن سفر می‌کنند، فرآیند پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی را ساده‌تر نماید.

پس از تصویب طرح توسط کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا نیز در فروردین ماه سال ۹۹ از آن حمایت کرده و سرانجام شورای امنیت اتحادیه اروپا نیز در خردادماه سال جاری به این طرح چراغ سبز نشان داد تا آخرین گام در تصویب اجرای آن نیز برداشته شود.

کد جدید ویزای شینگن از چه تاریخی اجرایی خواهد شد؟

از آنجا که مقررات EU) 2019/1155) توسط پارلمان اروپا و شورای اروپا به تصویب رسیده، الزام‌آور است در تمامیت عرضی حوزه شینگن قابل اجرا خواهد بود. در نتیجه تمامی متقاضیان ویزای شینگن که از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۸، فایل درخواست ویزای شینگن خود را بارگزاری کنند، مشمول بررسی تحت قوانین و مقررات کد جدید ویزای شینگن خواهند بود.

چه تغییراتی در قوانین ویزای شینگن به‌وجود آمده‌است؟

قوانین جدید ویزای شینگن یا همان کد ویزای شینگن، چندین تغییر در فرآیند درخواست ویزا به وجود آورده‌ و بهبود قوانین ویزای شینگن، به بهبود فرآیند درخواست ویزا منجر خواهد شد.

از جمله مهم‌ترین تغییرات به‌روزرسانی شده در کد جدید ویزای شینگن به شرح زیر می‌باشند:

  • افزایش هزینه درخواست ویزای شینگن
  • افزایش فرصت زمانی درخواست ویزای شینگن
  • درخواست ویزای شینگن به صورت آنلاین برای کشورهای عضو
  • افزایش اعتبار ویزای مسافرین با سابقه سفرمناسب به حوزه شینگن
  • انجام کلیه امور مربوط به گرفتن ویزای یک کشور عضو شینگن، در کشورهای ثالث

افزایش هزینه درخواست ویزای شینگن

متقاضیان بزرگسالی که تا کنون ۶۰ یورو برای هر درخواست می‌پرداختند، بعد از این تاریخ باید 80 یورو پرداخت کنند. همچنین برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال، که نرخ‌ها پایین‌تر است و تاکنون ۳۵ یورو پرداخت می‌کردند، هزینه‌ درخواست ویزا به 40 یورو افزایش خواهد یافت، کودکان زیر ۶ سال نیز به مانند گذشته از پرداخت هزینه ویزا معاف می‌باشند.

  • کد جدید ویزای شینگن همچنین مکانیسمی در مورد افزایش هزینه درخواست ویزای شینگن ارائه می‌دهد که به موجب آن، هزینه اخذ ویزا هر سه سال یک‌بار تغییر کرده و در این سه سال باید ثابت باشد.
  • کشورهایی که در زمینه پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی همکاری می‌کنند نیز از امتیازات ویژه‌ای سود خواهند برد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

تایید و امضای فرم درخواست ویزا به صورت آنلاین

در راستای تلاش برای تسهیل مراحل درخواست ویزا، فرم به‌روز شده‌ی کد ویزای شینگن، ساختاری را برای متقاضیان ویزای شینگن درنظر گرفته تا بتوانند تکمیل فرآیند پر کردن فرم درخواست و امضا و تایید آن را به صورت آنلاین انجام دهند. این شکل از فرآیند درخواست ویزا اکنون فقط در چند کشور حوزه شینگن به صورت آنلاین انجام می‌شود.
 
همچنین این امکان برای کشورهای عضو فراهم خواهدبود تا به درخواست‌کنندگان خود اجازه دهند، فرم درخواست ویزای شینگن خود را به صورت الکترونیکی امضا کنند. البته اصالت این امضا به وسیله مراجع ذیصلاح برسی خواهد شد.

افزایش بازه‌ی زمانی فرصت درخواست ویزا

از مزایای دیگری که کد جدید ویزای شینگن برای متقاضیان ویزای شینگن به ارمغان می آورد ، افزایش فرصت زمانی درخواست ویزا قبل از سفر است. این زمان تا کنون ۳ ماه بوده که از این به بعد به ۶ ماه افزایش خواهدیافت.

  • دریانوردانی که در ماموریات‌های دریایی طولانی مدت شرکت میکنند، قادر خواهند بود که درخواست خود را تا ۹ ماه قبل از سفر به کشور مقصد انجام ارائه دهند.
  • البته درخواست ویزا را میتوان تا ۱۵ روز کاری قبل از سفر برنامه ریزی شده نیز ارائه داد.

اهمیت بیمه مسافرتی شینگن

با وجود تلاش‌های بسیار برای اختیاری کردن بیمه‌ی مسافرتی برای متقاضیان ویزا شنگن، این مورد همچنان اجباری باقی مانده است که در واقع، دال بر اهمیت بالای بیمه مسافرتی شینگن در کد جدید ویزای شینگن است.
 
همچنین مسافرانی که درخواست ویزای چند بار ورود (multiple-entry visa) را دارند، باید ثابت کنند که بیمه مسافرتی شینگن معتبر و کافی متناسب با سفر پیش‌روی خود را دارند. به همین منظور در فرم‌های جدید اتحادیه اروپا، اظهار نامه‌ای وجود دارد با این مظمون که:

من از نیاز به یک بیمه خدمات درمانی سفر مناسب و کافی برای اولین سفر و نیز سفرهای بعدی خود به کشور عضو آگاه می‌باشم.

تصویر مشاوره تلفنی ویزا

برای دریافت مشاوره تلفنی با کارشناسان ویزالند در تماس باشید

026 1836
تصویر مشاوره حضوری ویزا

مشاوره حضوری با کارشناسان خبره ویزالند

مشاوره حضوری

تعیین نماینده در کشور ثالث

کد جدید ویزای شینگن، همه اعضای حوزه شینگن را ملزم به حضور در کشور ثالث کرده است.

کشور ثالث در واقع هرکشور دیگری است که تبعه‌ی آن، برای ورود به کشور عضو شینگن نیاز به اخذ ویزای شینگن دارند. این امر می‌تواند از طرق زیر انجام شود:

  • سفارت یا کنسولگری، در صورتی که در کشور ثالث سفارت یا کنسولگری فعال داشته باشد.
  • سفارت یکی دیگر از کشورهای عضو، در صورتی که در کشور ثالث سفارت فعال نداشته باشد.
  • برون سپاری پذیرش درخواست ویزا شنگن به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برون مرزی.

تعهدات سفت و سختی به‌ جهت رعایت این موضوع، از کشورهای عضو حوزه شینگن گرفته شده است و در نتیجه، اتباع برخی از کشورها دیگر مجبور نیستند تا برای انگشت نگاری، تسلیم مدارک و یا در صورت نیاز به مصاحبه با افسر کنسولگری، به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند.

کد جدید ویزا شینگن به سود مسافران همیشگی اروپا

ویزای چند بار ورود با اعتبار ۵ ساله، هدیه‌ای است که کشورهای حوزه شینگن، برای مسافران خوشنام خود در نظر می‌گیرد. مسافرانی که بارها به اروپا سفر کرده و سابقه سفری مناسبی دارند، همچنین وضعیت اقتصادی خوبی در کشور خود داشته و قصد واقعی برای ترک قلمرو کشورهای عضو قبل از انقضای ویزای خود را دارند می‌توانند به‌جای ویزای یک بار ورود شینگن، ویزای مولتیپل شینگن را داشته باشند.

این مزیت محدود به سفر با اهداف خاص و یا دسته خاصی از متقاضیان نمی‌باشد. البته کشورهای عضو شینگن ملزم به توجه به افرادی هستند که با مقاصدی خاص به حوزه شینگن سفر می‌کنند. ازجمله: تجار، دریانوردان، هنرمندان و ورزشکاران.

راهکاری برای پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی

کد جدید ویزای شینگن، از فرآیند صدور ویزا، به عنوان اهرم فشاری بر کشورهای ثالث، برای پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی استفاده خواهد کرد.

بدین ترتیب که کمیسیون اروپا، همه ساله و به طور منظم، همکاری کشورهای ثالث را در زمینه پذیرش مجدد مهاجرین غیرقانونی بررسی کرده و برای کشورهایی که همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند، امتیازاتی نظیر کاهش بازه زمانی و هزینه‌های اخذ ویزا و نیز ساده‌تر کردن فرآیند اخذ آن است را در نظر می‌گیرد.

کشورهایی که همکاری لازم را در این زمینه با اتحادیه اروپا نداشته ‌باشند نیز با جریمه‌هایی نظیر افزایش زمان و هزینه‌های اخذ ویزا و نیز سختگیری‌های بیشتر در فرآیند اخذ ویزا مواجه خواهند شد.

آیا کد جدید ویزای شینگن در ایران نیز اجرا خواهد شد؟

این‌ها قوانین جدید ویزای شینگن هستند که تا دو ماه آینده در سراسر دنیا از جمله ایران و در سفارت تمام کشورهای عضو شینگن لازم‌الاجرا خواهد بود. هرچند هدف از طراحی و تصویب این قوانین تسهیل شرایط اخذ ویزای شینگن برای متقاضیان اخذ آن است. اما به طور کلی سفارتخانه‌ها شرایط اخذ ویزا را با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشورهای ثالث، گاها سخت‌گیرانه تر خواهند کرد. در کشور ما نیز به دلیل همین مشکلات سیاسی، اخذ ویزا برای متقاضیان آن هموراه با شرایط سخت‌گیرانه‌ای همراه بوده که البته امیدواریم با اجرای قوانین جدید ویزای شینگن، از بهمن ماه سال جاری، اخذ ویزای کشورهای حوزه شینگن آسان‌تر شود.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر