اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان قصد دارید برای گرین کارت آمریکا اقدام کنید، احتمالاً درباره Visa Bulletin شنیده‌اید. ویزا بولتن هر ماه توسط وزارت امور خارجه این کشور منتشر می‌شود. ویزا بولتن نشان می‌دهد پس از ثبت درخواست اولیه ویزا با فرم I-130 که فرایند اخذ گرین کارت را شروع می‌کند، چه مسیری برای اخذ گریم کارت آمریکا باید طی شود. همچنین به شما امکان می‌دهد تخمین بزنید که چقدر طول می‌کشد تا بتوانید گرین کارت خود را دریافت کنید.

ویزا بولتن چیست؟

ویزا بولتن بیانیه‌ای است که هر ماه توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر می‌شود. بولتن ویزا کمک می‌کند که یک مهاجر زمان تقریبی دریافت گرین کارت خود بر اساس تاریخ‌های درج شده در آن تخمین بزند. زمان انتظار برای گرین کارت باتوجه‌به تعداد افراد متقاضی و همچنین تعداد گرین کارت‌های موجود برای ارائه به متقاضیان تعیین می‌شود.

دلایل استفاده از ویزا بولتن USCIS

اگر متقاضی دریافت گرین کارت توسط ویزای بولتن احساس کند که از دسته مربوط به ویزای خانوادگی نمی‌تواند green card دریافت کند، به دنبال مهاجرت به وسیله ویزای دیگری خواهد افتاد. به‌عنوان‌مثال، اگر دسته گرین کارت‌های مربوط به ویزای کار، تعداد فرصت‌های بیشتری نسبت به دسته خانواده داشته باشد، متقاضی ممکن است درخواست گرین کارت خود را از طریقه ویزای کاری پیگیری کند. علاوه بر این اطلاعات بسیار مفید؛ ویزا بولتن آمریکا به متقاضی کمک می‌کند تا مدت زمان دریافت گرین کارت خود را تخمین بزند و برای اخذ آن اقدام مناسب انجام دهد.

  • علاوه بر این ویزای بولتن در نهایت کمک می‌کند که افراد بر اساس شرایطی که برای مهاجرت دارند گرین کارت آمریکا را دریافت کنند.
تصویر مشاوره تلفنی ویزا

برای دریافت مشاوره تلفنی با کارشناسان ویزالند در تماس باشید

026 1836
تصویر مشاوره حضوری ویزا

مشاوره حضوری با کارشناسان خبره ویزالند

مشاوره حضوری

بررسی ویزا بولتن به چه اطلاعاتی نیاز دارد

  • کدام اداره به پرونده رسیدگی می‌کند.
  • اطلاعات مربوط به نوع فرم ثبت شده چیست؟
  • چه تاریخی پرونده توسط USCIS دریافت شد.

این اطلاعات در اعلامیه USCIS موجود است که به آخرین آدرس پستی موجود در پرونده برای متقاضی ارسال شده است.

خواندن ویزا بولتن به روش ساده!

برای اینکه بتوانید به آسان‌ترین شکل ممکن ویزا بولتن را بخوانید و از آن استفاده کنید مراحل زیر را طی کنید:

  • Priority date تاریخ اولویت خود را پیدا کنید.
  • دسته بندی مهاجرتی (Category) خود را پیدا کنید. برای مثال اگر همسر شما گرین کارت آمریکا را دارد و شما از طرف ایشان اقدام می کنید، در دسته بندی خانوادگی قرار خواهید گرفت در ردیف F2A
  • در صورتی که از داخل خاک امریکا قصد دریافت گرین کارت را دارید از جدول FINAL ACTION DATES استفاده کنید. اگر خارج از امریکا هستید از جدول DATES FOR FILING استفاده کنید.
  • اگر خارج از آمریکا هستید باید مدارک لازم را برای National Visa Center بفرستید تا شما را به کنسولگری مورد نظرتان معرفی کنند. اگر در داخل آمریکا هستید باید فرم I-485 و فرم های مرتبط با آن را به USCIS ارسال کنید.

نحوه خواندنVisa Bulletin برای گرین کارت خانواده

چهار دسته اصلی در ویزا بولتن خانواده وجود دارد، این دسته‌بندی‌ها شامل همسران، والدین، فرزندان و سایر اعضای نزدیک خانواده شهروندان آمریکایی دارای گرین کارت یا مقیم دائمی این کشور می‌شوند.

اولویت F1

 اولویت اول با فرزندان بالغ مجرد (بالای 21 سال) از شهروندان ایالات متحده می‌باشد.

اولویت دوم F2

اولویت دوم به همسر و فرزندان مجرد دارندگان گرین کارت می‌رسد. این دسته شامل دو زیر مجموعه است:

 F2A، برای همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال می‌باشد.

F2B ، برای فرزندان بالغ بالای 21 سال مجرد است.

اولویت سوم F3

اولویت سوم برای فرزندان متأهل شهروندان ایالات متحده است.

اولویت چهارم  F4

 اولویت چهارم به خواهر و برادرهای شهروندان ایالات متحده می‌رسد.

ظرفیت پذیرش هر دسته چه قدر است؟

برای هر یک از دسته‌بندی‌های بالا، سالانه تعدادی ظرفیت گرین کارت اعلام می‌شود. F1  23400 ویزای مهاجرتی را به خود اختصاص می‌دهد. F2  114000 گرین کارت دریافت می‌کند. F3  23400 کارت سبز به خود اختصاص داده و F4  65000 گرین کارت در خود جای داده است. همچنین در صورت عدم استفاده از ظرفیت هر دسته برای جذب مهاجر، ظرفیت باقیمانده می‌تواند به دسته بعدی انتقال داده شود. علاوه بر این، F2A، 77 درصد از کل ظرفیت F2 را به خود اختصاص می‌دهد. F2B  23درصد باقیمانده از کل سقف ویزای F2 را دریافت می‌کند. به همین دلیل، F2A به طور کلی سریع‌ترین «خط» برای دریافت گرین کارت است، زیرا بیشترین تعداد گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کند.

ویزا بولتن و اصطلاحات مهم آن

Priority date تاریخ اولویت

تاریخی است که اداره امور شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS) فرم I-130 که مربوط به درخواست اولیه گرین کارت آمریکا است را از شما را دریافت می‌کند. این تاریخ مهم‌ترین بخش اطلاعاتی شما محسوب می‌شود، زیرا جایگاه شما را در صف دریافت گرین کارت تعیین می‌کند. مثلاً اگر همسر شما به عنوان دارنده گرین کارت آمریکا برای شما فرم I-130 (فرم درخواست اولیه گرین کارت) را ارسال کرده باشد، تاریخ دریافت این درخواست در واقع همان تاریخ اولویت (Priority date ) شما محسوب می‌شود. در مورد ویزاهای کاری باید Labor certification (گواهی اشتغال به کار) هم همراه درخواست ویزا ارسال شود، Priority date تاریخی است که labor certification توسط وزارت کار ایالت متحده Department of Labor قبول شده است.

Current به جریان افتادن به چه معناست؟

به جریان افتادن پرونده به این معنی است که هیچ متقاضی مازاد بر ظرفیت در دسته‌بندی‌های در خواست ویزا وجود ندارد و شما مجبور نخواهید بود برای اخذ گرین کارت خود در صف انتظار منتظر بمانید. Current همچنین می‌تواند به این معنی باشد پرونده شما برای بررسی نهایی به جریان افتاده است. Current در جدول ویزا بولتن با حرف “C” نمایش داده می‌شود.

Chargeability area، حوزه حساب کاربری به چه معناست؟

حوزه حساب کاربری، کشوری است که برای آن سهمیه گرین کارت در نظر گرفته شده است. تعداد متقاضیان درخواست گرین کارت از سمت بعضی کشورها، بسیار بیشتر از تعداد green card کارت در نظر گرفته شده برای آن بخش است، به همین دلیل تعداد گرین کارت‌هایی که به این بخش‌ها اختصاص داده می‌شود کاملاً مشخص می‌باشد و متقاضیان این کشورها باید مدت زمان بیشتری برای دریافت گرین کارت خود صبر کنند.

  • مثلاً برای ماه اپریل 2022 فقط 6100 پرونده از ایرانیان برای درخواست گرین کارت قبول می شود.

Family-sponsored Preference حمایت از خانواده دارنده گرین کارت!

اصطلاحی است که برای ویزا ” خانواده در یک و دو” شهروندان ایالات متحده یا LPRs (دارای اقامت دائم) به کار می‌رود. تعداد ویزاهای خانوادگی درجه یک و دو توسط وزارت امور خارجه مشخص می‌شود. این نوع ویزاها برای حمایت از خانواده فرد دارای گرین کارت در آمریکا است!

Final Action Dates تاریخ‌های اقدام نهایی به چه معناست؟

تاریخ اقدام نهایی در ویزا بولتن، تاریخی است که متقاضیان گرین کارتی که درون امریکا به سر می‌برند باید برای ادامه مراحل شهروندی این کشور، درخواست خود را به اداره مهاجرت و پناهندگی امریکا ارسال کنند. پرونده گرین کارت زمانی تأیید می‌شود و به جریان خواهد افتاد که، تاریخ اولویت متقاضی (Priority date ) زودتر از تاریخ اقدام نهایی ذکر شده در بولتن ویزا باشد. برای مثال اگر Final Action Dates 25 آپریل باشد تاریخ اولویت پرونده آن برای درخواست ویزا باید حد‌اقل ماه قبل آپریل باشد.

تاریخ‌های تشکیل پرونده DATES FOR FILING

جدول “تاریخ‌های تشکیل پرونده” (DATES FOR FILING) در درجه اول برای افرادی است که از خارج ایالات متحده برای گرین کارت درخواست می‌دهند، اما USCIS هر ماه صفحه‌ای به نام “زمان ثبت درخواست تنظیم وضعیت ” منتشر می‌کند که نشان می‌دهد که متقاضیان در چه زمانی به‌صورت دقیق می‌توانند در‌خواست گرین کارت خود را از خارج آمریکا ثبت کنند.

زمان ارسال نامه درخواست تنظیم وضعیت به USCIS

به‌محض اینکه تاریخ اولویت شما با تاریخ وجود در جدول Final Action Dates در ویزا بولتن منطبق شود، می‌توانید درخواست خود را برای تنظیم وضعیت به USCIS ارسال کنید.

استفاده‌نکردن از ویزای بولتن چه عواقبی دارد!

بدون بررسی اطلاعات مندرج در بولتن ویزا، متقاضیان نمی‌دانند چه تعداد گرین کارت در دسترس آنها قرار دارد یا کدام دسته‌ها برای درخواست گرین کارت در دسترس نیستند. این موضوع می‌تواند منجر به اتلاف زمان و تلاش بی نتیجه برای پر کردن و تشکیل پرونده در دسته‌هایی شود که منجر به صدور گرین کارت برای افراد نخواهد شد. متقاضیان همچنین می‌توانند در مورد اینکه کدام دسته‌ها پرونده آنها به جریان افتاده است اطلاعات کسب کنند، دسته‌بندی‌های به جریان افتاده شانس بیشتری برای دریافت گرین کارت به موقع دارند.

  • کسانی که در این کشورهای پر تقاضا برای گرین کارت اقامت دارند، ممکن است چندین سال برای دریافت گرین کارت منتظر بمانند. این اطلاعات می‌تواند به متقاضی کمک کند تا پتانسیل خود را برای تأیید شدن پرونده گرین کارتش مورد آنالیز قرار دهد.

اولویت‌های دریافت گرین کارت بر اساس اشتغال در آمریکا

اول: کارگران و کارمندان حرفه‌ای دارای اولویت از طرف اداره مهاجرت و پناهندگی آمریکا که شامل 28.6٪ از ردیف اول برای دریافت گرین کارت در سراسر جهان می‌شود، به علاوه هر عددی که برای اولویت‌های چهارم و پنجم مورد استفاده قرار نگیرد به این بخش اضافه می‌شود.

دوم: افراد حرفه‌ای که دارای مدارک تحصیلی معتبر یا افراد دارای توانایی استثنایی و متخصص در زمینه کار خود هستند: 28.6٪ از کل درخواست‌ها به این بخش اختصاص داده شده است، به اضافه هر عددی که در اولویت اول مازاد شناخته شود.

سوم: کارگران ماهر، حرفه‌ای‌ها و سایر کارگران: 28.6 درصد از کل درخواست‌ها به این بخش اختصاص دارد، به علاوه هر عددی که در اولویت‌های اول و دوم مورد استفاده قرار نگیرد، که البته بیش از 10000 مورد نباید باشد.

چهارم: برخی از مهاجران خاص: 7.1 درصد از کل درخواست‌ها هم شامل این بخش می‌شود.

پنجم: افراد اشتغال‌زا: 7.1 درصد کل درخواست‌ها هم برای این بخش در نظر گرفته شده است، حداقل 3000 مورد آن برای سرمایه گذاران در یک منطقه هدفمند روستایی یا با بیکاری بالا و 3000 مورد برای سرمایه گذاران در مراکز منطقه‌ای هر ایالت در نظر گرفته شده است.

سؤالات متداول

ویزا بولتن در چه تاریخی منتشر می‌شود؟

بولتن ویزا به صورت ماهانه و معمولاً در هفته دوم یا سوم ماه منتشر می‌شود.

اگر نام کشور متقاضی در بولتن ویزا ذکر نشده باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر در بولتن ویزا مستقیماً نام کشور متقاضی ذکر نشده باشد، در این صورت متقاضی تحت «دسته همه کشورها» قرار می‌گیرید. این بدان معنی است که درخواست کننده باید میزان ظرفیتی که برای کشورهایی غیر از هند، چین، فیلیپین، جمهوری دومینیکن و مکزیک در نظر گرفته شده است را مورد بررسی قرار دهد.
در حال حاضر برای ماه می سال 2022 از آسیا که ایران زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد، بیشتر از 6 هزار درخواست گرین کارت بیشتر تأیید نمی‌شود.

از کجا می‌توانید جدیدترین بولتن ویزا را دریافت کنید؟

برای دریافت جدیدترین بولتن‌های ویزا، می‌توانید مستقیماً به وب‌سایت دفتر امور کنسولی وزارت امور خارجه ایالات متحده در http://travel.state.gov مراجعه کنید. همچنین می‌توانید درخواست ارسال بولتن ویزا ماهانه به صورت الکترونیکی را از این سایت داشته باشید.

تاریخ خاتمه cut-off date چیست؟

تاریخ خاتمه، تاریخ اولویت فعلی در بولتن ویزا است، به این معنی که درخواست‌های مربوط به این تاریخ اولویت آماده رسیدگی و بررسی برای دریافت گرین کارت هستند و آنها می‌توانند در‌خواست خود را ارسال کنند.

تاریخ اولویت در NVC چیست؟

NVC مرکز ملی ویزا آمریکا است. پس از اینکه درخواست گرین کارت شما توسط اداره USCIS تأیید شد، به NVC ارسال می‌شود، تاریخ ارسال پرونده از USCIS به NVC تاریخ پردازش یا اولویت پرونده شما است.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر