برای دریافت پاسپورت با همراه داشتن مدارک شناسایی، می‌توانید به یکی از دفاتر الکترونیکی پلیس +۱۰ مراجعه کرده و فرم درخواست پاسپورت را پر کنید. همچنین می‌توانید با نرم‌افزار پلیس من و تلفن اداره گذرنامه مراحل صدور گذرنامه خود را پیگیری کنید.

اخذ پاسپورت اینترنتی

تا چند وقت گذشته می‌توانستید با مراجعه به سایت egozar.epolice.ir و پرکردن فرم درخواست و واردکردن مدارک خود نسبت به دریافت پاسپورت به‌صورت آنلاین اقدام کنید. اما این سایت چند وقتی است که این‌گونه خدمات را دیگر ارائه نمی‌دهد و شما فقط می‌توانید از این سایت شماره شناسه پاسپورت خریداری کنید. با توجه‌ به این که سامانه‌های دیگری برای درخواست پاسپورت به‌صورت اینترنتی در حال حاضر وجود ندارد شما باید به‌صورت حضوری درخواست خود را به ثبت برسانید.

ثبت‌نام پاسپورت در 5 مرحله ساده

برای اینکه به‌صورت حضوری درخواست پاسپورت خود را به ثبت برسانید باید مراحل زیر را طی کنید.

  • تمامی مدارک موردنیاز را از قبل آماده کنید.
  • به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.
  • فرم درخواست پاسپورت را کامل و دقیق پر کنید.
  • هزینه صدور پاسپورت را پرداخت کنید.
  • منتظر بمانید تا پاسپورت برای شما ارسال شود.

مراحل ثبت‌نام پاسپورت برای مشمولان در 5 مرحله

  • از دانشگاه خود برگه اشتغال به تحصیل دریافت کنید.
  • به نزدیک‌ترین دفتر پلیس +10 با کلیه مدارک مراجعه کنید.
  • درخواست خروج از کشور خود را در پلیس +10 ثبت کنید.
  • اقدام به پرداخت وثیقه مورد تأیید سازمان نظام‌وظیفه عمومی کنید.
  • منتظر بمانید تا از طریق پیامک یا نامه، جواب درخواست برای شما ارسال شود.
تصویر مشاوره تلفنی ویزا

برای دریافت مشاوره تلفنی با کارشناسان ویزالند در تماس باشید

026 1836
تصویر مشاوره حضوری ویزا

مشاوره حضوری با کارشناسان خبره ویزالند

مشاوره حضوری

نحوه پیگیری پاسپورت

توجه داشته باشید که مهم‌ترین مدرک برای پیگیری پاسپورت شما کد ملی است و تمامی سامانه‌هایی که برای پیگیری راه‌اندازی شده‌اند با کد ملی کار می‌کنند. در واقع شما بدون کد ملی نمی‌توانید از سرنوشت پاسپورت خودتان اطلاعات کسب کنید. در حال حاضر فقط از طریق نرم‌افزار پلیس من و تماس با اداره گذرنامه امکان پیگیری پاسپورت وجود دارد و سایر سامانه‌ها مثل «#110*» و «‌1100» از دسترس خارج شده‌اند.

پیگیری پاسپورت با نرم‌افزار پلیس من

برای اینکه بتوانید از طریق نرم‌افزار پلیس من روند صدور پاسپورت خود را پیگیری کنید باید اول این برنامه را بر روی گوشی خودتان نصب کنید. سپس وارد بخش گذرنامه شوید و مبلغ استفاده از سرویس استعلام را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه به برنامه بازگشته و مجدداً اقدام به انتخاب گزینه استعلام گذرنامه نمایید و کد ملی خود را در کادر مربوطه وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید. با فشردن کلید ثبت تمامی اطلاعات مربوط به پاسپورت شما نمایش داده می‌شود و شما قادر خواهید بود از وضعیت، تاریخ صدور، انقضا و میانگین مدتی که گذرنامه به دستتان می‌رسد مطلع شوید.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام پاسپورت

در این بخش به معرفی مدارک اختصاصی و مشترک میان خانم‌ها و آقایان می‌پردازیم.

مدارک مشترک میان آقایان و خانم‌ها

مدارکی که می‌بایست توسط کلیه متقاضیان ارائه گردد:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی و یا تأییدیه ثبت‌احوال برای کلیه متقاضیان.
  • ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
  • تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+10 اخذ می‌شود. (هزینه: 000 ریال)
  • اجازه محضری برای افراد زیر 18 سال از سوی پدر یا قیم قانونی.
  • افراد بالای 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست شناسنامه عکس‌دار ارائه نمایند.
  • افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر می‌بایست گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه و یا گذرنامه عکس‌دار ارائه نمایند.
  • بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفاظت اطلاعات یگان مربوطه الزامی است.
  • بازنشستگان نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می‌گذرد می‌بایست اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند (نیازی به ارائه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).
  • نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفاظت اطلاعات یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه نمایند.

نکته: کودکان زیر 6 سال می‌بایست در دفتر حاضر و سرپرست کودک باید یک قطعه عکس از او را به دفتر پلیس +10 ارائه نماید.

نکته: عکس آقایان باید بدون کلاه، عینک، کراوات گرفته شود. زیور‌آلات، آرایش مو و محاسن طوری باید گوش و پیشانی را نپوشاند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباید باشد.

نکته: خانم‌ها باحجاب کامل بدون آرایش و زیورآلات با استفاده از روسری یا مقنعه ساده و تیره به‌طوری که گردی صورت مشخص باشد باید عکس بگیرند. دختران بالای 6 سال نیز باید باحجاب کامل عکس بگیرند.

مدارک مختص به بانوان

  • اجازه محضری برای بانوان متأهل از سوی همسر.

نکته: بانوان مقیم خارج درصورتی‌که ازدواج با فرد غیر ایرانی، نیازی به اجازه محضری همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ایرانی برای این افراد قابل‌قبول است.

نکته: بانوانی که همسر آنها فوت نموده، می‌بایست اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر را ارائه بدهند. همچنین بانوان مطلقه می‌بایست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمایند.

مدارک مختص به آقایان

  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین.
  • آقایان دانشجو و یا دانش‌آموز برای خروج از کشور می‌بایست نامه از محل تحصیل خود دریافت و به سازمان وظیفه عمومی تحویل نمایند.

نکته: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارائه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

نکته: آقایان بالای 50 سال احتیاج به ارائه کارت پایان خدمت ندارند.

مدت‌زمان صدور پاسپورت

مدت‌زمان صدور پاسپورت به عوامل مختلفی نظیر مدارک ارائه شده، نوع پاسپورت درخواستی، شخصی که پاسپورت را درخواست می‌کند بستگی دارد اما به طور میانگین در ایران 5 تا 10 روز کاری برای صدور پاسپورت زمان سپری می‌شود.

هزینه ثبت‌نام و تمدید پاسپورت

با توجه‌ به نرخ تورم برای همه خدمات هرساله هزینه جدیدی اعلام می‌شود؛ نرخ ثبت‌نام پاسپورت نیز هرساله تغییر می‌کند. هزینه صدور گذرنامه در سال 1402، 343 هزار تومان است. همچنین برای ثبت‌نام پاسپورت جدید به هر دلیلی از جمله آسیب واردشدن، مخدوش شدن، گم‌شدن، انقضا و… باید حدود 200 هزار تومان هزینه پرداخت کنید.

مدت‌زمان اعتبار پاسپورت

اگر فکر می‌کنید که پاسپورت مانند شناسنامه یا کارت ملی مادام‌العمر صادر می‌شود سخت در اشتباه هستید! پاسپورت‌ جزو مدارک هویتی هستند که اعتبار محدودی دارند و پس از پایان یافتن اعتبار آن شما باید اقدام به تمدید گذرنامه کنید. تا همین چند سال پیش برای ایرانیان پاسپورت با اعتبار 10 ساله صادر می‌شد. اما امروزه مدت اعتبار گذرنامه‌ها به 5 سال کاهش پیدا کرده است.

دلایل نرسیدن یا دررسیدن پاسپورت

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث نرسیدن یا دیر رسیدن پاسپورت به دست شما می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل این است که گذرنامه توسط اداره پست به درب منزل شما ارسال شده‌باشد ولی کسی در محل حضور نداشته که آن را دریافت کند. در بعضی موارد نادر هم ممکن است محموله پستی در طول مسیر گم شود. بهترین راه برای اطلاع کسب کردن از آخرین وضعیت محموله پستی خود، کد رهگیری است که در زمان ثبت‌نام پاسپورت به شما داده‌می‌شود؛ با این کد می‌‎توانید از آخرین وضعیت محموله اطلاعات به دست آورید و نسبت به دریافت گذرنامه خود از اداره پست اقدام کنید. در موضوع دیر صادر شدن گذرنامه نباید از ترافیک درخواست‌ها غافل شد! در بعضی از ماه‌های سال شاهد افزایش حجم درخواست‌ها به برای صدور پاسپورت هستیم که این موضوع نیز می‌تواند کمی بر روی زمان صدور گذرنامه شما تأثیرگذار باشد.

سؤالات متداول

برای ثبت‌نام آنلاین پاسپورت به چه سایتی باید مراجعه کرد؟

در حال حاضر امکان ثبت‌نام آنلاین پاسپورت وجود ندارد و افراد فقط می‌توانند شناسه گذرنامه خود را به‌صورت آنلاین تهیه نمایند.

آیا برای ثبت‌نام پاسپورت، شخص در خواست‌ کننده بایستی حضور داشته باشد؟

بله، برای ثبت‌نام حضور خود فرد الزامی است.

آیا کسانی که مشمول هستند، می‌توانند برای گرفتن پاسپورت ثبت‌نام کنند؟

بله، مشمولین خدمت ضمن پرداخت وثیقه باید نامه‌ای از سوی سازمان وظیفه عمومی مبنی بر صدور اجازه برای اخذ پاسپورت ارائه دهند.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر