برای اخذ ویزای شینگن باید دعوت نامه یا برگه تاییدیه رزرواسیون هتل داشته باشیم. دعوت نامه به گواهی مهر و امضا شده‌ ای گفته می‌شود که از سوی فردی حقیقی از کشور مقصد ارسال می‌شود. البته فرستادن دعوتنامه ویزای شینگن خیلی کار ساده‌ای نیست و فرد میزبان باید شرایط لازم را داشته باشد، البته وجود دعوت نامه یکی از گام‌های اخذ ویزای شینگن محسوب می‌شود.

دوست یا اقوام درجه یک متقاضی اخذ ویزای شینگن می‌توانند از دفاتر شهرداری کشور عضو شینگن یک دعوت نامه به اسم مسافر دریافت کند. اطلاعات دعوتنامه ویزای شینگن باید کامل و درست باشد و هدف از سفر در آن نوشته شده باشد. همچنین دعوت‌ کننده باید محل اقامت و نحوه سفر متقاضی را نیز اعلام کند.

انواع دعوتنامه ویزای شینگن

دعوت‌ نامه ویزای شینگن انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک می ‌پردازیم:

  • زمانی ‌که متقاضی به قصد شرکت در همایشی تجاری یا دوره‌های آموزشی به کشور های حوزه شینگن سفر کند، باید دعوت نامه تجاری از طرف شرکت و یا برگزار کننده همایش برای وی تنظیم شود.
  • اگر متقاضی ویزای شینگن، بستگان درجه یک در کشور مقصد داشته باشد، لازم است که با دعوت نامه خانوادگی اقدام به اخذ ویزای شینگن کند.
  • در صورتی که با هدف گردشگری و تفریح به کشور های شینگن سفر می کنید، نیاز به ارائه دعوت نامه توریستی شینگن دارید.
  • دعوت نامه‌های کاری نیز برای افراد خاصی ارسال می‌شود. زمانی‌که کارفرمایی در کشور مقصد با توجه به مدرک یا تخصص فردی بخواهد برای همکاری با وی دعوت نامه ارسال کند. اخذ دعوت نامه کاری کمی دشوار است.
  • دعوت نامه‌های نمایشگاهی نیز از طرف شرکت‌ها برای تاجرین فرستاده می‌شود تا برای شرکت در نمایشگاه خاصی حاضر شوند.
  • دعوت نامه‌ های بیمارستانی زمانی‌ که شما بیماری داشته باشید و نیاز به درمان در یک کشور خارجی داشته باشید برای شما ارسال خواهد شد.
  • اگر می‌خواهید برای ادامه تحصیل به کشورهای عضو شینگن سفر کنید باید دعوت نامه تحصیلی داشته باشید. دعوت نامه تحصیلی شما باید اطلاعات محل اقامت، رشته و بازه زمانی تحصیل شما را داشته باشد.
  • در صورتی‌که دعوت نامه ویزای شینگن شما خانوادگی باشد، برای اثبات رابطه خانوادگی یا دوست بودن دعوت ‌کننده و متقاضی، باید مدارکی به سفارت ارائه شود. در صورتی ‌که رابطه خانوادگی با هم داشته باشید به کمک شناسنامه و ترجمه آن می‌ توان ادعای داشتن رابطه نزدیک را ثابت کرد. اگر رابطه خانوادگی نداشته باشید باید ثابت کنید که واقعا هم‌دیگر را می‌شناسید. با استفاده از عکس‌های قدیمی یا برای مثال اثبات هم‌کلاسی بودن از روی مدرک تحصیلی هر دوطرف می‌توان به درستی این قضیه پی ‌برد.
  • اگر شخصی که دعوت نامه ویزای شینگن را فرستاده است قبلا به کشور متقاضی سفر کرده ‌باشد، به کمک کپی پاسپورت به ‌راحتی می‌توان رابطه دوستی را ثابت کرد.
  • دعوت نامه یک پل بسیار قوی بین گروه‌های مصاحبه کننده محسوب می‌شود، با داشتن دعوت نامه مشخص می‌شود که متقاضی قصد اقامت دائم ندارد و طبق تارخ تعیین شده به کشورش بازخواهد گشت.

دعوتنامه ویزای شینگن شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. نام متقاضی
  2. طلاعات تماس سفارت
  3. شماره تماس سفارت
  4. نام فرد دعوت‌کننده
  5. شماره تماس فرد دعوت‌کننده
  6. شماره گذرنامه متقاضی
  7. هدف سفر
  8. تاریخ سفر
  9. تاریخ نوشتن دعوت نامه
  10. امضای شخص دعوت‌کننده
  11. اسناد و ضمیمه‌های لازم

توجه: اطلاعات و مستندات دعوتنامه ویزای شینگن باید به زبان رسمی نوشته شود. در نوشتن دعوتنامه باید دقت شود که از زبان محاوره و کنایی استفاده نشود. دعوتنامه باید نشان دهد که شما در تاریخ مشخص شده به کشور خودتان بازخواهید گشت.

نمونه دعوتنامه آلمان

این دعوتنامه، از سوی بستگان متقاضی ویزای آلمان ارسال شده است. دعوت نامه ویزای آلمان باید در دفاتر شهرداری این کشور تائید شود.