در ادامه اعمال سیاست‌های سختگیرانه برای کاهش آمار مهاجرت، دولت استرالیا اعلام کرد که هزینه ویزای تحصیلی استرالیا را بیش از ۲ برابر افزایش می‌دهد. افزایش ۱۲۵ درصدی این مبلغ در راستای مقابله با افزایش هزینه‌های مسکن در استرالیا است و متقاضیان ویزای دانشجویی باید از اول جولای ۲۰۲۴، به جای ۷۱۰ دلار، مبلغ ۱۶۰۰ دلار استرالیا برای دریافت آن بپردازند.

به نظر می‌رسد جدیدترین تصمیم دولت استرالیا به دنبال حل مشکلات حاصل از برداشتن محدودیت‌های کرونا در سال ۲۰۲۲ اتخاذ شده، چرا که در نتیجه پیامدهای آن، آمار مهاجرت سالانه به این کشور تاکنون با افزایش بی‌سابقه همراه بوده است.

اقدامات متوالی با هدف کاهش مهاجرت

آمار رسمی منتشر شده در ماه مارس ۲۰۲۴ نشان داد که مهاجرت خالص به استرالیا تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، با رشد ۶۰ درصدی همراه بوده و تعداد مهاجرین به رقم باورنکردنی ۵۴۸,۸۰۰ نفر رسیده است.

در سال‌های اخیر سال اخیر تقاضا برای  ویزای استرالیا به ویژه ویزای دانشجویی با رشد چشمگیری همراه بوده است. به گونه‌ای که از اول جولای ۲۰۲۳ تا ۳۰ می ۲۰۲۴، بیش از ۳۶ هزار نفر درخواست خود را برای این ویزا ثبت کرده‌اند.

درنتیجه می‌توان گفت که این اقدام دولت استرالیا تنها بخشی از برنامه‌های این کشور برای کاهش آمار مهاجرت صدور محسوب می‌شود و سیاست‌ فعلی در رابطه با محدود کردن صدور ویزای تحصیلی به دانشجویان خارجی، ادامه‌دار روند اصلاح قوانین مهاجرت به استرالیا است.

از تغییرات اساسی اعمال شده می‌توان به افزایش حداقل سطح زبانی مورد نیاز اشاره کرد. سیاستی که در ماه مارس به سخت‌تر شدن اخذ ویزای تحصیلی استرالیا منجر شد. این در حالی است که دولت استرالیا پیش‌تر از افزایش دوباره حداقل تمکن مالی لازم برای دریافت ویزای تحصیلی خبر داده بود و از ۱۰ می ۲۰۲۴، این میزان برای متقاضیان اصلی ویزای دانشجویی استرالیا از A$24,505 به A$29,710 افزایش یافت. این دومین تغییر در جهت افزایش تمکن مالی لازم برای اخذ ویزای دانشجویی در هفت ماه اخیر محسوب می‌شود.

تبدیل ویزا در استرالیا، سخت‌تر شد!

به گفته وزیر امور داخلی استرالیا، از اول جولای امسال، دارندگان ویزای توریستی(Visitor Visa)  و ویزای موقت فارغ التحصیلی   (Temporary Graduate Visa)دیگر نمی‌توانند برای ویزای دانشجویی در خاک استرالیا اقدام کنند.

پیش‌تر، دولت استرالیا از اقدام خود برای بستن روزنه‌های موجود در فرایند تبدیل ویزای دانشجویی خبر داده بود. زیرا این فرایند، به دانشجویان خارجی اجازه می‌داد تا برای ادامه تحصیل یا شرکت در دوره‌‌های ارزان، مدت اقامت در استرالیا را طولانی‌تر کنند.

به طوری که بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، از هر سه فارغ‌التحصیل در استرالیا، یک نفر صرفاً برای طولانی‌تر کردن اقامت خود به ادامه تحصیل از طریق ثبت نام در این دوره‌ها روی آورده‌اند در نتیجه تعداد درخواست‌هایی که بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ برای تمدید اقامت ثبت شده است به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت و ۱۵۰ هزار دانشجوی خارجی با استفاده از این روش، اقامت خود را در استرالیا تمدید کرده بودند.

هدف از تغییرات اعمال شده در فرایند تبدیل ویزای دانشجویی جذب نیروی ماهر برای مشاغل تخصصی و اخراج فارغ‌التحصیلانی است که بعد از فارغ‌التحصیلی موفق به یافتن شغل نشوند.

اعتراضات در برابر افزایش هزینه‌های ویزای استرالیا

اقدام جدید دولت کانبرا با انتقادات فراوانی مواجه شده و بسیاری از کارشناسان از جمله مدیر اجرایی دانشگاه استرالیا هشدار داده‌اند که ادامه فشار دولت بر این بخش درآمدزا، اقتصاد کشور استرالیا را به خطر خواهد انداخت. زیرا درآمد دانشگاه‌های این کشور به شدت وابسته‌ به شهریه دریافتی از دانشجویان خارجی است. درآمد حاصل از تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های استرالیا مهم‌ترین منبع برای درآمدزایی این کشور به شمار می‌رود، به گونه‌ای که این مبلغ در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار استرالیا رسید!

به علاوه، افزایش هزینه ویزای تحصیلی استرالیا به این معنی است که تحصیل در استرالیا به مراتب دشوارتر از هر زمان خواهد بود. از آنجایی که اکنون هزینه ویزای تحصیلی کانادا و آمریکا (به ترتیب ۱۸۵ و ۱۵۰ دلار کانادا) در مقایسه با کشور استرالیا پایین‌تر است، احتمال می‌رود تا دانشجویان کمتری برای تحصیل در این کشور به مهاجرت به استرالیا فکر کنند.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر