شرایط درخواست ویزای بشر دوستانه آن‌گونه که تصور می‌کنید، ساده نیست! برای دریافت این ویزا باید ثابت کنید در معرض آزار و اذیت، تهدید و آسیب‌هایی مانند تبعیض قابل توجه هستید و مفهوم پناهندگی به شما تعلق می‌گیرد. بنابراین، اگر چنین شرایطی ندارید، شانس زیادی برای دریافت این ویزا نخواهید داشت! اما اگر گمان می‌کنید شرایط لازم را دارید، می‌توانید مطابق با وضعیت خود برای یکی از انواع ویزای پناهندگی یا بشردوستانه استرالیا اقدام کنید.

دریافت ویزاهای پناهندگی یا بشردوستانه استرالیا می‌تواند با خطرات و ریسک‌های متعددی همراه باشد. بنابراین، کارشناسان ویزالند خدماتی در زمینه پناهندگی ارائه نداده و اقدام برای آن را توصیه نمی‌کنند. این مقاله صرفا برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر شما عزیزان نگارش شده است.

انواع ویزای بشر دوستانه استرالیا

با توجه به اینکه از خارج یا داخل خاک استرالیا برای این ویزا اقدام می‌کنید، برنامه‌ی دولت استرالیا برای اسکان مجدد متقاضیان به دو دسته‌ی طرح‌های پناهندگی و ویزای بشردوستانه تقسیم می‌شود. هر یک از دو دسته ویزای استرالیا دارای زیرشاخه‌های (Subclass) مجزا هستند:

          1. ویزای پناهندگی استرالیا

این ویزای دائمی برای افرادی صادر می‌شود که نیازمند حمایت دولت استرالیا باشند. برای دریافت آن باید خارج از خاک این کشور باشید و پس از مدتی شهروندی استرالیا به شما اعطا می‌شود.

  • ویزای زیرشاخه ۲۰۰: برای افرادی ا‌‌ست که کمیسیونر عالی پناهجویان سازمان ملل (UNHCR) آنها را برای اسکان مجدد به دولت استرالیا ارجاع داده است.
  • ویزای زیرشاخه ۲۰۱: ویزای بشردوستانه ویژه درون مرزی یاIn-country Special Humanitarian  مخصوص متقاضیانی‌ است که در کشور خود ساکن بوده و به دلایلی نتوانسته‌اند کشور خود را ترک کنند.
  • ویزای زیرشاخه ۲۰۳: این ویزا که به نام «نجات اضطراری» معروف است، برای افرادی صادر می‌شود که کمیسیونر عالی پناهجویان سازمان ملل (UNHCR) به دلیل در خطر فوری بودن، آن‌ها را به کشور استرالیا معرفی کرده باشد.
  • ویزای زیرشاخه ۲۰۴: ویزای «زنان آسیب‌پذیر» مختص بانوانی ا‌ست که از حمایت شریک زندگی یا خانواده خود محروم بوده و خطری جدی جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

          2. ویزای بشر دوستانه استرالیا

  • ویزای زیرشاخه ۲۰۲: ویزای بشردوستانه جهانی (Special Humanitarian Program) به افرادی اعطا می‌شود که شاهد هر گونه تبعیض و خشونت در کشورشان باشند. این ویزا به آنها اجازه می‌دهد تا به همراه بستگان درجه یک در استرالیا اقامت دائم داشته باشند اما برای دریافت آن داشتن یک «پیشنهاد‌ دهنده» یا Proposer الزامی است.

          3. ویزای زیرشاخه ۷۸۵: این ویزای ۳ ساله که به نام ویزای تحفظی موقت (TPV) شناخته می‌شود، ویژه افرادی است که پیش‌تر بدون ویزا وارد استرالیا شده و به دلایلی مانند نداشتن امنیت جانی درخواست پناهندگی دارند.

          4. ویزای زیرشاخه ۷۹۰: این ویزای ۵ ساله که به نام ویزای پناهگاه امن (SHEV) مشهور است، به متقاضیانی اهدا می‌شود که در یک برهه زمانی در گذشته به صورت غیرقانونی خود را به خاک استرالیا رسانده باشند. دارندگان این ویزا در صورت داشتن شرایط لازم، امکان اقدام برای اخذ ویزاهای دیگر نیز برای دارندگان آن وجود دارد.

          5. ویزای زیرشاخه ۸۵۱: نام دیگر آن ویزای حل وضعیت (Resolution of Status) است و افرادی می‌توانند برای آن درخواست دهند که دارندگان یکی از ویزاهای زیرشاخه ۷۸۵ یا ۷۹۰ بوده و پیش از ۱۳ فوریه ۲۰۲۳ وارد استرالیا شده باشند.

          6. ویزای زیرشاخه ۸۶۶: این ویزا به «ویزای حمایتی» معروف است و برای افرادی صادر می‌شود که شرایط مشابهی با زیرشاخه ۷۸۵ دارند اما با این تفاوت که باید به صورت قانونی و با ویزای استرالیا وارد خاک این کشور شده باشند. دارندگان این مجاز به اشتغال، تحصیل و سفر بدون محدودیت خواهند بود.

شرایط دریافت ویزای بشر دوستانه استرالیا

متقاضی دریافت ویزای پناهدگی و ویزای بشردوستانه استرالیا باید شرایطی را داشته باشد که برخی از آنها برای انواع مشترک بوده و برای دریافت برخی دیگر ممکن است شرایط دیگری را نیز داشته باشید. شرایط کلی برای درخواست این ویزا عبارت است از:

  • متقاضی در کشور خود در معرض آزار و اذیت، تهدید و آسیب‌هایی مانند تبعیض قابل توجه باشد که نمونه‌ی کامل نقض حقوق بشر شخص است.
  • در صورتی که سن متقاضی ۱۸ سال یا بیشتر باشد، باید بیانیه‌ای تحت عنوان «پایبندی به ارزش‌های استرالیا» را امضا کند.
  • در زمان درخواست ویزای پناهندگی یا ویزای بشردوستانه، شخص در خارج از خاک استرالیا و همچنین خارج از کشور مبدأ باشد. (سایر زیرشاخه‌ها تنها از داخل خاک استرالیا قابل دریافت می‌باشند.)
  • متقاضی، شرایط و الزامات تعیین شده توسط استرالیا برای امنیت ملی را برآورده کرده و تهدیدی برای این کشور محسوب نشود.
  • متقاضی باید ثابت کند که ویژگی‌های شخصیتی، اخلاقی و انسانی وی متناسب با قوانین و مقررات دولت استرالیا است و هیچ گونه سابقه کیفری ندارد.
  • متقاضی ویزای بشردوستانه استرالیا باید از نظر بهداشت سلامت، در وضعیت خوبی قرار داشته باشد.

امتیازات و محدودیت‌های ویزای بشر دوستانه استرالیا

قوانین و مقررات وضع‌شده برای دارندگان ویزای بشردوستانه یا انواع ویزای پناهندگی استرالیا یکسان نیستند و فهرست جزئیات و شرایط هر یک به طور کامل در سایت امور داخلی استرالیا شرح داده شده است. اما ویژگی‌های عمومی آن‌ها عبارتند از:

  • بهره‌مندی از خدمات دولت استرالیا شامل بیمه درمانی ((Medicare، کمک‌های مالی و خدمات حمایتیCentrelink) )
  • امکان دریافت شهروندی استرالیا
  • استفاده از کلاس‌های رایگان آموزش زبان انگلیسی (AMEP) تا ۵۱۰ ساعت یا بیشتر
  • سفر به خارج از استرالیا و ورود به آن تا ۵ سال پس از صدور ویزا (دارندگان ویزای ۷۸۵ یا ۷۹۰ نیازمند مجوز مکتوب هستند)
  • امکان اقامت دائم در استرالیا
  • امکان کار و تحصیل در استرالیا
  • امکان اسپانسری خانواده جهت اقامت در استرالیا

دارندگان ویزاهای زیرشاخه ۷۸۵ و ۷۹۰ که ویزای موقت محسوب می‌شوند از بسیاری از خدمات دولت استرالیا محروم خواهند بود. این افراد امکان دریافت شهروندی، اقامت دائم و اسپانسری خانواده را نداشته و ممکن است با محدودیت‌هایی در زمینه اشتغال و اسکان مواجه شوند.

مراحل دریافت ویزای بشر دوستانه استرالیا

          1. قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که این ویزا به شما تعلق می‌گیرد یا به عبارتی واجد شرایط جهت اخذ آن هستید.

          2. مدارک خود را با توجه به چک‌لیست جمع‌آوری کنید.

          3. با توجه به شرایط خود باید درخواست را به صورت پستی یا آنلاین با ساخت یک حساب در درگاه   ImmiAccount و یا سایت سفارت استرالیا ثبت و اقدام به ارسال مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه کنید.*

* درخواست آنلاین برای زیرشاخه ۲۰۰، ۲۰۱، ۲۰۳ و ۲۰۴ امکان‌پذیر نیست و درخواست‌ها باید به صورت کاغذی ثبت شود. همچنین برای ثبت درخواست ویزای زیرشاخه ۲۰۲ می‌توان از سه روش Webform سایت سفارت، آنلاین یا کاغذی و برای درخواست ویزای زیرشاخه ۷۸۵، ۷۹۰، ۸۵۱ و ۸۶۶ از ImmiAccount اقدام کرد.

          4. پس از ثبت درخواست، نامه تأییدیه‌ای از طرف دولت استرالیا مبنی بر دریافت مدارک شما برایتان ارسال می‌شود و اگر اقدامات دیگری مانند ثبت اطلاعات بیومتریک یا تست سلامت نیاز باشد، به شما اطلاع داده خواهد شد.

          5. در نهایت پس از بررسی درخواست شما، نامه‌ای به صورت مکتوب یا ایمیل برایتان ارسال خواهد شد که در صورت موافقت، اطلاعاتی از قبیل شماره ویزای اعطا شده، تاریخ انقضا و شرایط ویزای شما و در صورت ریجکت، دلیل عدم موافقت با درخواست و حق ارسال اعتراض به منظور بازبینی ذکر خواهند شد.

مدارک ویزای بشر دوستانه استرالیا

مدارک مورد نیاز برای هر یک از انواع ویزای پناهندگی و بشردوستانه در مواردی مشترک هستند اما ممکن است برای برخی از آنها نیاز به ارائه مدارک اضافی باشد. در لیست زیر، مدارکی که برای درخواست این ویزا نیاز است، شرح داده شده است:

  • پاسپورت معتبر
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • مدارک هویتی مانند دو قطعه عکس
  • مدارک نشان‌دهنده اطلاعات خانواده و بستگان متقاضی
  • ارائه گواهی سلامت
  • ارائه کپی از ویزاهای پیشین (در صورت وجود)
  • تکمیل فرم 976 و 976a همراه با ذکر تمامی مشخصات درخواستی
  • امضای بیانیه پایبندی و احترام به ارزش‌های استرالیا
  • ارائه مدرک جهت اثبات عدم سوءپیشینه
  • ارائه پرونده‌ای مبنی بر تأیید وضعیت بهداشت و سلامت
  • تکمیل فرم ۱۳۶۴ (فقط برای درخواست ویزای زیرشاخه ۸۵۱)

* برای ویزای زیرشاخه‌های ۲۰۰،۲۰۱،۲۰۲،۲۰۳ و۲۰۴ باید مدارک زیر را نیز ارائه دهید:

  • تکمیل فرم ۸۴۲ (فقط برای درخواست ویزای زیرشاخه ۲۰۲)
  • تکمیل فرم ۱۲۴۲ مبنی بر رضایت نامه والدین (اگر سن متقاضی زیر ۱۸ سال است)
  • ارائه اظهارنامه قانونی (در صورتی که فرم ۱۲۴۲ تکمیل نشود)
  • فرم ۱۲۵۷ جهت اعلام تعهد
  • تکمیل فرم ۶۸۱ (توسط پیشنهاد دهنده متقاضی ویزای ۲۰۲ پر می‌شود)
  • ارائه مدرک یا سند مبنی بر اثبات مکاتبه با ارگان‌های بین‌المللی مانند (UNHCR)
فرم 842 برای درخواست ویزای بشردوستانه لینک دانلود

هزینه و اعتبار ویزای بشر دوستانه استرالیا

ساب کلاس ویزا هزینه اخذ ویزا مدت زمان اعتبار ثبت درخواست از
زیرشاخه 200 رایگان دائم خارج از استرالیا
زیرشاخه 201 رایگان دائم خارج از استرالیا
زیرشاخه 202 رایگان* دائم خارج از استرالیا
زیرشاخه 203 رایگان دائم خارج از استرالیا
زیرشاخه 204 رایگان دائم خارج از استرالیا
زیرشاخه 785 ۴۵ دلار استرالیا موقت و ۳ ساله داخل استرالیا
زیرشاخه 790 ۴۵ دلار استرالیا موقت و ۵ ساله داخل استرالیا
زیرشاخه 851 رایگان دائم داخل استرالیا
زیرشاخه 866 ۴۵ دلار استرالیا دائم داخل استرالیا

نکته*: ویزای بشر دوستانه زیرشاخه ۲۰۲ در حالت معمول هزینه‌ای ندارد. اما اگر درخواست توسط یک پیشنهاد ‌دهنده (Proposer) که شهروند، سازمان یا مقیم دائم و عضو برنامه حمایتی اجتماعی (Community Support Program) استرالیا است، ثبت شده باشد باید مبلغ ۵۳۵ دلار استرالیا توسط آنها پرداخت شود.

مدت زمان صدور ویزای بشر دوستانه استرالیا

با توجه به اینکه تعداد درخواست‌های ثبت‌شده اغلب بیشتر از ظرفیت اختصاص‌یافته است، زمان بررسی پرونده و اعلام نتیجه نهایی می‌تواند از چندین ماه تا چند سال طول بکشد! اما این پروسه به طور میانگین بین ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان خواهد برد و فرایند بررسی درخواست‌ها برای زیرشاخه‌های ۷۸۵ و ۷۹۰ در زمان کمتری صورت می‌گیرد.

از آنجایی که درخواست‌های ویزای بشردوستانه یا پناهندگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، تمامی این درخواست‌‌ها در اولویت پردازش قرار می‌گیرند تا به درخواست‌های مهم در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شود. اما تا زمان مشخص شدن نتیجه، متقاضیان هیچ آپدیتی درباره وضعیت پرونده دریافت نخواهند کرد.

اولویت پردازش درخواست ویزای بشر دوستانه استرالیا با چه افرادی است؟

  • افرادی که توسط کمیسیونر عالی پناهجویان سازمان ملل متحد به عنوان پناهنده شناخته‌شده و جهت اسکان مجدد به این کشور معرفی شده باشند.
  • متقاضیانی که یک حامی از بستگان درجه یک آنها را معرفی کرده و خود دارای ویزای زیرشاخه‌های ۲۰۰ ،۲۰۱ ،۲۰۳، ۲۰۴، ۸۵۱، ۸۶۶ یا شهروندی استرالیا باشند.
  • افرادی که در دسته اقلیت‌ها قرار گرفته و توسط UNHCR یا بستگان درجه یک در استرالیا ارجاع داده شده باشند.
  • متقاضیان ساب کلس ۷۸۵ و ۷۹۰ که درخواست آن‌ها تحت پروسه ارزیابی دولت استرالیا (Fast Track Assessment Process) لحاظ شده باشد.

سؤالات متداول

۱. آیا ویزای بشردوستانه استرالیا قابل تمدید است؟

تمامی زیرشاخه‌های ویزای بشردوستانه به استثنای زیرشاخه ۷۸۵ و ۷۹۰ به صورت دائمی اعطا می‌شوند و در این مورد جای نگرانی نیست. اما برای ساب کلس ۷۸۵ و ۷۹۰ که ویزای موقت هستند، قابلیت تمدید وجود دارد.

۲. ‌منظور از پیشنهاد دهنده یا Proposer چه کسی است؟

این مفهوم به به شخصی اطلاق می‌شود که توانایی حمایت مالی از متقاضی را دارد و این شخص می‌تواند شهروند، دارای اقامت دائم استرالیا یا حتی یک سازمان در این کشور باشد.

۳. خدمات دولت استرالیا شامل چه سرویس‌هایی می‌شود؟

دولت استرالیا به عنوان حامی، خدماتی نظیر ارائه خدمات درمانی و حمایت مالی را برای دارندگان ویزای پناهندگی و بشردوستانه انجام می‌دهد.

۴. آیا امکان ریجکتی ویزای بشردوستانه استرالیا وجود دارد؟

بله، از آنجایی که تعداد تقاضا برای این ویزا بالاتر از ظرفیت اختصاص داده شده است، دولت استرالیا با بررسی دقیق درخواست‌ها تنها با بخشی از آنها موافقت می‌کند.

۵. آیا مدارک ویزای بشردوستانه و پناهندگی استرالیا باید ترجمه شوند؟

بله، اصل تمامی مدارک باید با ترجمه به زبان انگلیسی همراه باشند.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر