با توجه به روند واکسیناسیون عمومی کرونا، اوضاع گردشگری نیز در سراسر دنیا رو به بهبود است. بازگشایی سفارت‌ها و تسهیل در روند اخذ ویزا با واکسن کرونا از جمله آثار مثبت واکسیناسیون عمومی کرونا در جهان است. با این وجود هر کشور قوانین و محدودیت‌های خاص خود را برای صدور ویزا در دستور کار قرار داده است. در ادامه بررسی خواهیم کرد که در پایان سال 2021 میلادی، سفارت کدام کشورها در ایران ‌باز بوده و امکان گرفتن وقت سفارت‌ و اخذ ویزا با واکسن چه کشورهایی برای ایرانیان وجود دارد؟

بازگشایی مرز و تسهیل اخذ ویزا کانادا

واکسن‌های مورد تایید سفارت کانادا

از 16 شهریور 1400 متقاضیانی که موفق به اخذ ویزای توریستی کانادا شده و دوز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده باشند می‌توانند به کانادا سفر کنند. واکسن تزریق شده باید از نوع فایزر، آسترازنکا، مودرنا و جانسون اند جانسون باشد.

شرایط سفر به کانادا در صورت دریافت واکسن سینوفارم

اگر که واکسن تایید شده دیگری مانند سینوفارم دریافت کرده باشید، درصورتی می‌توانید به کانادا سفر کنید که از طرف یکی از اعضای خانواده‌ خود دعوتنامه داشته و یا ضرورت سفر شما توسط سفارت کانادا تایید شده باشد. علاوه بر این سپری کردن 14 روز قرنطینه اجباری، جریمه دیگری است که دولت کانادا برای تزریق کنندگان واکسن‌های چینی در نظر گرفته است.

مدت زمان صدور ویزای کانادا بستگی به شانس شما دارد

از تاریخ 7 سپتامبر 2021، روند صدور ویزای توریستی کانادا سرعت گرفته و اغلب متقاضیان، تنها چند روز بعد از انگشت نگاری، ویزای مولتیپل انتری 5 ساله کانادا را دریافت می‌کنند. البته گویا قانون خاصی در فرآیند تسهیل اخذ ویزا در دوران کرونا وجود ندارد. زیرا بسیاری از متقاضیانی که پیش از تاریخ 7 سپتامبر برای اخذ ویزای کانادا اقدام کرده‌اند، با وجود گذشت بیش از چند ماه از تاریخ انگشت نگاری، هنوز هم جوابی از طرف سفارت کانادا دریافت نکرده‌اند.

ویزای توریستی کانادا | هزینه اخذ + شرایط و مدارک لازم

ویزای توریستی کانادا

ویزای شینگن با سینوفارم

در حالی که هنوز هم سویه دلتای ویروس کرونا در حال طغیان در قاره اروپا است و محدودیت‌های سفر همچنان در بسیاری از کشورهای اروپایی باقی است. البته از تابستان 1400، بسیاری از کشورهای اروپایی به مسافرانی که دوز کامل واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، اجازه ورود به منطقه شینگن را داده است. البته اتحادیه‌ اروپا توصیه‌هایی را نیز برای افراد واکسینه شده ارائه داده است.

کدام کشورهای اروپایی، واکسن سینوفارم را قبول دارند؟

در حال حاضر تنها برخی از کشورهای اروپایی (عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن) واکسن سینوفارم را تایید کرده و تسهیل اخذ ویزا با واکسن و ورود به این منطقه را به مسافرانی که هر دو دُز این واکسن را دریافت کرده‌ باشند را می‌دهند. کشورهایی که سینوفارم را قبول دارند:

  • اتریش
  • قبرس
  • یونان
  • مجارستان
  • ایسلند
  • هلند
  • اسپانیا
  • سوئد
  • فنلاد
  • سوئیس

ویزای سوئیس و تور اروپا با واکسن سینوفارم

از آنجا که کشورهای مثل سوئیس، هلند و اسپانیا از جمله کشورهای توریستی حوزه شنگن به حساب می‌آیند، شما همین الان هم می‌توانید با داشتن کارت واکسن کرونا، درخواست ویزای شینگن را به سفارت سوئیس یا هلند ارائه داده و با تور گروهی اروپا به این کشورها سفر کنید.

بازگشایی سفارت‌ها و تسهیل اخذ ویزا با واکسن کرونا

تور اروپا

ویزای توریستی ایتالیا فقط با دعوتنامه

کشور ایتالیا همچنان با درخواست‌های ویزای توریستی شینگن موافقت نمی‌کند. اما شما با داشتن دعوت نامه از طرف والدین، فرزندان و یا همسر خود می‌توانید درخواست ویزا با واکسن را به سفارت ایتالیا در ایران ارائه دهید.

ویزای فرانسه با سینوفارم + 1 دُوز فایزر

در صورت دریافت دوز کامل سینوفارم شما به شرطی اجازه ورود به فرانسه را خواهید داشت. که پس از ورود به خاک فرانسه یک دوز واکسن مکمل از انواع واکسن‌های مودرنا، آسترازنکا، فایزر و جانسون اند جانسون را تزریق نمایید. مسافران پس از تزریق دوز مکمل واکسن کرونا، پاسپورت بهداشتی دریافت خواهند کرد.

ویزای آلمان فقط برای سفرهای ضروری

ویزای آلمان مانند قبل جزو سخت‌ترین ویزاهای شینگن است. در حال حاضر کشور آلمان با درخواست‌های ویزای توریستی شینگن موافقت نمی‌کند. اما در صورتی که شما در یک ایمیل ضرورت سفر خود را برای سفارت شرح داده و این ضرورت از نظر سفارت قابل قبول باشد، با درخواست ویزای آلمان شما موافقت خواهد شد.

احتمالا صدور ویزای برخی دیگر از کشورها در ماه جاری

احتمالا کشورهایی همچون استرالیا، فنلاند، ایسلند و اوکراین از ماه جاری (نوامبر) قبول درخواست ویزا با واکسن را در دستور کار سفارت‌های خود قرار خواهند داد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تا چند ماه آینده و با کامل شدن واکسیناسیون عمومی، محدودیت‌های اعطای ویزای توریستی و سفر به اغلب کشورهای اروپایی برداشته شود. اما این نکته را نباید فراموش کرد که احتمالا سال 2022 نیز همچنان کرونا بر زندگی فردی و اجتماعی انسان قرن 21 مسلط باشد.

ویزای توریستی شینگن | راهنمای اخذ + هزینه و شرایط 2023

ویزای توریستی کانادا

سوالات متداول

اگر در دوران کرونا اعتبار ویزا به اتمام رسیده باشد، چه باید کرد؟

متاسفانه امکان تمدید اعتبار ویزاهای منقضی شده در دوران کرونا (از جمله ویزای شنگن و کانادا) وجود نداشته و متقاضیان برای دریافت ویزا باید مجددا درخواست خود را به سفارت کشور مقصد ارائه دهند. البته قطعا سابقه داشتن ویزای منقضی شده در دوران کرونا، تاثیر زیادی در مثبت شدن جواب ویزای فعلی شما خواهد داشت.

اگر ویزا اعتبار داشته باشد، امکان تغییر برنامه سفر به علت لغو پروازها وجود دارد؟

در صورتی که ویزای شما هنوز هم معتبر است مشکلی از نظر تغییر برنامه سفری وجود نداشته و شما می‌توانید با ویزای فعلی خود به کشور مقصد سفر کنید.

کدام کشورها واکسن سینوفارم را به صورت مشروط می‌پذیرند؟

اخیرا برخی کشورها قوانینی را وضع کرده‌اند تا حتی کسانی که واکسن کرونا مورد نظر آن‌ها را نزده باشند هم بتوانند وارد خاک آن کشور شوند. به طور مثال کانادا کسانی که واکسن سینوفارم دریافت کرده باشند را ملزم به قرنطینه 14 روزه کرده است. فرانسه نیز یک دوز جبرانی واکسن آسترازنکا را برای مسافرینی که واکسن سینوفارم را دریافت کرده باشند در نظر گرفته است.

آیا ارائه کارت واکسن کرونا برای درخواست ویزا الزامی است؟

در صورتی که قصد درخواست ویزای شینگن را داشته باشید باید کارت واکسن کرونا را همراه با مدارک خود به سفارت ارائه دهید. اما در صورت درخواست ویزای توریستی کانادا، می‌توانید کارت واکسن را در هنگام ورود به خاک کانادا به افسران گمرکی مستقر در فرودگاه تحویل دهید.

کارت واکسن کرونا را چگونه و به چه زبانی باید دریافت کرد؟

برای درخواست ویزا با واکسن، کارت واکسن شما حتما باید به زبان انگلیسی باشد. برای دریافت کارت واکسن کرونا شما می‌توانید در سامانه واکسیناسیون کرونا به نشانی “salamat.gov.ir” مراجعه و نسبت به دریافت کارت واکسیناسیون به زبان انگلیسی اقدام نمایید.