با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز شیوع کرونا تا همین چند روز پیش هم امکان سفر به حوزه شنگن ممکن نبود. در این مدت حتی امکان ارائه درخواست و یا در برخی موارد پیگیری درخواست ویزای شنگن نیز برای برخی غیر ممکن بود. اما با انجام واکسیناسیون کامل در اروپا، به مرور امکان درخواست ویزای شنگن فراهم و محدودیت‌های سفر به کشورهای عضو شنگن به مرور برداشته خواهد شد. اما در حال حاضر چه کسانی می‌توانند ویزای شنگن را اخذ کنند و بهترین کشورها برای درخواست ویزای شنگن کدام‌اند؟

ایتالیا، اسپانیا و فرانسه؛ تشنگان گردشگری

در میان کشورهای اروپایی عضو، اقتصاد سه کشور ایتالیا، فرانسه و اسپانیا تا حدودی به صنعت گردشگری وابسته است. از این رو این کشورها بیش از سایرین و پیش از سایرین، گام‌هایی را در جهت رفع محدودیت‌های سفر برداشته‌اند.

سفر به ایتالیا، فقط با یک تست منفی کرونا

از آغاز ماه ژوئن (اواسط خرداد ماه) گردشگران ایرانی تنها با ارائه جواب منفی تست کرونا اجازه ورود به خاک ایتالیا را دارند. البته این شامل کسانی می‌شود که یا قبلا ویزای شینگن ایتالیا را دریافت کرده و یا موفق به اخذ ویزای شنگن در دوران محدودیت‌های کرونا شده باشند.

لغو محدودیت‌های تردد در ایتالیا از اوایل تیر ماه

تا پایان ماه ژوئن تمامی مناطق و شهرهای ایتالیا جزو مناطق کم خطر قرار گرفته‌اند. این بدین معنی است که امکان سفر در تمامی خاک ایتالیا وجود دارد. کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های ایتالیا نیز به روی گردشگران باز هستند و امکان عبور و مرور در سطح شهر وجود دارد. البته استفاده از ماسک در زمان حضور در مکان‌های عمومی اجباری است.

چه کسانی قادر به ارائه درخواست اخذ ویزای شنگن ایتالیا هستند؟

در حال حاضر امکان درخواست ویزا تنها برای برخی از متقاضیان ویزای ایتالیا وجود دارد. اما امکان درخواست کدام یک از انواع ویزای ایتالیا وجود دارد؟

  • ویزای تحصیلی ایتالیا
  • ویزای ویزیتوری (دیدار با خانواده) ایتالیا
  • ویزای پیوست به خانواده ایتالیا
  • ویزای کار ایتالیا
  • ویزای سرمایه گذاری ایتالیا
  • ویزای درمانی ایتالیا

نکته: در حال حاضر امکان ثبت درخواست ویزای شنگن گروهی برای تور گروهی ایتالیا وجود نداشته و ارائه درخواست‌ ویزای توریستی تنها با ارائه دعوتنامه از طرف خانواده امکان‌پذیر خواهد بود.

شرایط درخواست ویزای شنگن اسپانیا در ۲۰۲۱

متقاضیان ویزای شینگن اسپانیا، در صورت داشتن شرایط و مدارک لازم، می‌توانند درخواست ویزای خود را ثبت نمایند. بدین ترتیب مسافرانی که از تزریق آخرین دوز واکسن آنان بیش از 14 روز گذشته باشد، مجاز به ورود به اسپانیا هستند. کارت واکسن رسمی باید مربوط به یکی از واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد.

نکته: تزریق واکس برای متقاضیان ویزای اسپانیا که ۱۲ سال یا بیشتر دارند الزامی بوده و متقاضیان زیر ۱۲ سال، الزامی برای تزریق واکسن کرونا ندارند.

تمدید ویزای اسپانیا استفاده نشده به خاطر کرونا

دولت اسپانیا چندی پیش اعلام کرده بود که متقاضیانی که به علت لغو پروازها و بسته شدن مرزها، موفق به استفاده از ویزای اسپانیا قبلی خود نشده باشند، می‌توانند با ارائه فرم درخواست ویزا، رزرو هتل، پرواز، بیمه نامه مسافرتی معتبر و پرداخت هزینه کارگزاری، درخواست تمدید ویزای خود را ثبت نمایند. البته این مورد مربوط به ویزاهای بازه زمانی چهاردهم ماه مارچ تا پانزدهم ماه ژوئن ۲۰۲۰ می‌باشند.

یک نکته برای درخواست مجدد ویزای اسپانیا: تاریخ پرواز جدید به مقصد اسپانیا می‌بایست حداکثر شش ماه پس از تاریخ ثبت پرونده اولیه باشد.

شرایط ورود به اسپانیا در سال ۲۰۲۱ و در دوران کرونا

کلیه مسافرانی که از مرز هوایی یا دریایی وارد اسپانیا می‌شوند، از جمله مسافران ترانزیت و کودکان زیر ۶ سال باید قبل از سفر به حوزه شنگن با استفاده از وب سایت www.spth.gob.es یا برنامه بهداشت سفر اسپانیا، فرم کنترل بهداشت را تکمیل و کد QR که بعد از تکمیل فرم به آن‌ها اختصاص داده می‌شود را قبل از سوار شدن به پرواز اسپانیا به شرکت هواپیمایی و همچنین به افسر گمرکی اسپانیا نشان دهند.

لیست واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی

در حال حاضر واکسن‌های زیادی به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به واکسن‌های مدرنا، فایزر، جانسن اند جانسون و نوواوکس از آمریکا، واکسن اسپوتنیک از روسیه، واکسن آسترازنکا انگستان، واکسن سینوفارم و سینوک چین و واکسن بهارات بیوتک هند اشاره کرد.

شرایط درخواست ویزای شنگن فرانسه در ۲۰۲۱

اگر قبل از شیوع کرونا موفق به اخذ ویزای توریستی شینگن از فرانسه شده اما بسته شدن مرزها بعد از شیوع ویروس کرونا سبب شد تا نتوانید به این کشور سفر کنید، اکنون می‌توانید درخواست خود را برای اخذ ویزای شنگن مجددا به سفارت فرانسه در تهران تحویل دهید. سفارت فرانسه پذیرش درخواست تمدید ویزاهای Circulation را که از تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۰ منقضی شده بودند آغاز کرده است. واجدین شرایط می‌توانند با گرفتن وقت سفارت در مرکز درخواست ویزای فرانسه تشکیل پرونده دهند. ویزای Circulation ویزای شنگن چندبار ورود با اعتبار ۶ ماه و بیشتر است که توسط سفارت فرانسه صادر می‌شود.

توجه: تمدید ویزا به معنای تضمین ورود به فرانسه نیست. ورود باید طبق محدودیت‌های سفر اعلام شده توسط سفارت فرانسه انجام شود.

واکسن کرونا ایرانی، چالشی برای اخذ ویزای شنگن و ویزای کانادا

شرایط واکسیناسون در کشور ما به گونه‌ایست که ممکن است کار شما را برای اخذ ویزای توریستی شنگن سخت‌تر کند. ذکر این نکته هم مهم است که تا زمانی که واکسن‌های ایرانی به تایید سازمان بهداشت جهانی نرسیده باشند، امکان درخواست ویزای شنگن و حتی ویزای کانادا برای کسانی که دوز کامل واکسن ایرانی را هم دریافت کرده باشند وجود ندارد. البته این امید نیز وجود دارد که واکسن‌های ایرانی به زودی در لیست واکسن‌های کرونا مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گیرند.

احتمال بازگشایی سفارت‌های شنگن در تابستان ۱۴۰۰

با باز شدن مرز کشورهایی همچون ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، این احتمال وجود دارد که طی روزها یا هفته‌های آتی، دیگر کشورهای عضو شنگن نیز اقدام به بازگشایی سفارت خود در ایران کرده و پرونده‌های درخواست ویزای شنگن را بررسی نمایند. هر چند که این اقدام تا زمانی که حداقل تمامی شهروندان گروه‌های پرخطر در این کشورها واکسیناسیون کامل را دریافت نکرده باشند، تقریبا عملی نخواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ویزالند تماس بگیرید.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر