همان طور که از نام آن پیداست، ویزای کاری شینگن به نوعی ویزا گفته می‌شود که از سوی یک کشور مشخص عضو منطقه شینگن برای افرادی صادر می‌شود که فقط به قصد کار و تجارت به این منطقه سفر می‌کنند. صاحبان این نوع ویزا برای انجام امور تجاری خود نیازی به داشتن شهروندی کشور مقصد ندارند اما با این وجود ارائه مجوز کار در حوزه شینگن شرایط خاص خود را دارد. در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره ویزای کار شینگن و هر آن چه لازم است در این باره بدانید آورده شده است.

شرایط ویزای کاری شینگن

شرایط ویزای کاری شینگن به شرح زیر است:

۱. متقاضیان ویزای کاری شینگن، باید حتما مدرک زبان داشته باشند. مدرک زبان ویزای کاری هر کشور شینگن، با دیگر کشور‌ها متفاوت است.

۲. متقاضیان ویزای کاری شینگن باید از سلامت جسمی کامل برخوردار باشند.

۳. متقضیان ویزای کاری شینگن، نباید هیچگونه سابقه کیفری و یا سوء پیشینه داشته باشند.

مزایای اخذ ویزای کاری شینگن

ویزای کار شینگن انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند و مدت زمان اعتبار آن ها نیز متفاوت است. ویزای چند بار ورود به دارندگان این امکان را می دهد که به مدت حداکثر ۹۰ روز در مدت ۱۸۰ روز در طول سال به کشورهای مختلفی در منطقه شینگن وارد شوند و هر زمان که خواستند منطقه را ترک کنند.

از دیگر مزایای اخذ ویزای کاری شینگن این است که با این که امکان دارد بار اول یا دوم برای دریافت ویزا با سختی هایی مواجه شوید در صورتی که مسافرت های متعدد کاری به کشورهای منطقه داشته باشید در مسافرت‌های بعدی گرفتن ویزا برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

همچنین امکان سفر به هر یک از کشورهای شینگن از راه های مختلف هوایی، آبی، زمینی یا هر روش دیگری که خودتان ترجیح بدهید، برای شما فراهم شده است.

علاوه بر این، مزیت دیگری که این ویزا نسبت به ویزاهای دیگر دارد این است که برای صدور ویزای کاری شینگن مدت زمان کمتری منتظر خواهید ماند و ممکن است از زمان تکمیل درخواست تا صدور ویزا ۱۵ تا ۲۰ روز طول بکشد.

مدارک ویزای کاری شینگن

مدارک مورد نیاز ویزای کاری شینگن شامل موارد زیر است:

  • فرم تکمیل شده و امضا شده درخواست ویزای کاری شینگن
  • ارائه دو قطعه عکس جدید: هر دو قطعه عکس باید حداکثر سه ماه قبل از ثبت درخواست و بر اساس ویژگی هایی که برای صدور ویزا از شما خواسته می شود، گرفته شده باشند.
  • ارائه یک پاسپورت معتبر: این پاسپورت باید حداقل سه ماه بیشتر از زمانی که می خواهید از منطقه شینگن خارج شوید اعتبار داشته باشد به عبارتی اعتبار آن باید حدود ۶ ماه یا بیشتر از این مدت باشد.
  • برنامه سفر مانند تاریخ پرواز، شماره پرواز و زمان ورود و خروج از منطقه شینگن باید مشخص باشد. البته شما می توانید از شرکت های خدمات مشاوره ویزا کمک بگیرید تا کارهای خدماتی مربوط به ویزای شما مانند برنامه های پرواز و رزرو هتل را مدیریت کنند.
  • داشتن یک بیمه معتبر مسافرتی: بیمه سلامت سفر باید حداقل ۳۰ هزار یورو حق بیمه برای بروز هر گونه وضعیت اورژانسی شامل بیماری، حوادث یا حتی بازگرداندن در صورت فوت را پوشش دهد. توجه داشته باشید که این بیمه مواردی مانند آسیب دیدن در هنگام ورزش را شامل نمی شود و برای پوشش دادن چنین مواردی باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید.
  • اثبات محل اقامت: برای اخذ ویزای کاری باید سندی ارائه دهید که محل اقامت شما را در حوزه شینگن اثبات کند. این سند می تواند شامل مدرک رزرو هتل، قرارداد اجاره مسکن یا دعوت نامه شخص دیگر در آنجا باشد که ثابت می کند شما در آنجا سکونت پیدا خواهید کرد.
  • اثبات مالی: مدارکی باید ارائه شود که نشان دهد شما توانایی مالی کافی برای انجام این سفر را دارید که این مدارک می تواند شامل موارد زیر باشد:
    • ارائه یک مدرک بانکی معتبر که نشان می دهد شما پول کافی برای انجام سفر را در حساب خود دارید. گردش حساب و تمکن مالی باید برای ۳ ماه اخیر باشد.
    • ارائه یک نامه حمایتی: باید مدرکی مبنی بر حمایت مالی از سفر شما به شینگن توسط شخص دیگر ارائه شود. برای اعتباربخشی به این نامه باید یک بیانیه بانکی از سه ماه اخیر حساب بانکی شخص حامی با نامه همراه شود.
    • ترکیبی از حساب بانکی شما و نامه حمایتی.
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا
  • ارائه نامه‌ای که هدف سفر در آن به طور کامل توضیح داده شده است.
  • ارائه مشخصات کوتاه و کلی از محل کار متقاضی
  • نامه کارفرما: توضیح دقیق درباره هدف سفر به همراه برنامه سفرهای روزانه در منطقه شینگن.
  • دعوت نامه: نامه دعوت نوشته شده توسط شرکت همکار در منطقه شینگن که به کنسولگری یا سفارت مربوطه ارائه می شود. این نامه برای دعوت به حضور در جلسه های کاری یا سایر امور مربوط به تجارت، صنعت یا کار ارسال می شود.
  • باید در نامه کارفرما یا شرکت همکار اثبات شود که یکی از دو طرف هزینه‌های سفر متقاضی را در طول اقامت در حوزه شینگن برعهده می گیرد.
  • در صورتی که روابط تجاری پیشین بین دو شرکت وجود داشته است باید مدارک اثبات کننده این روابط ارائه شود.

هزینه ویزای کاری شینگن

هزینه ویزای کاری شینگن شامل هزینه‌هایی است که در سفارت هر کشور در هنگام درخواست ویزا پرداخت می‌شود و برای انواع ویزا متفاوت است. برای ویزای کوتاه مدت یعنی کمتر از ۹۰ روز، متقاضی باید مبلغ ۶۰ یورو بپردازد و برای ویزای بلندمدت یعنی بیش از مدت ۹۰ روز این مبلغ ۹۹ یورو است.

ریجکت ویزای کاری شینگن

ریجکت ویزای کاری شینگن، مانند کلیه انواع ویزای شینگن ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بی‌افتد از این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

داشتن سوء سابقه: سابقه فرد متقاضی در تصمیم سفارت برای صدور ویزا تاثیر زیادی دارد زیرا سوء سابقه تهدیدی برای امنیت یا ثروت عمومی منطقه شینگن محسوب می شود. این سوء سابقه می‌تواند شامل مواردی مثل تروریسم، سوء مصرف مواد مخدر، سوء استفاده از کودکان، دزدی یا جرایم مشابه باشد.

عدم ارائه مدارک معتبر: متقاضیانی که مدارک جعلی و یا ناقص به سفارت ارائه میدهند در نهایت با ریجکت ویزای کاری شینگن مواجه می شوند. همچنین مدارک جعلی ارائه شده در سیستم امنیت شینگن ثبت و ضبط خواهد شد و این اطلاعات می تواند در امکان دریافت ویزای شینگن از سایر کشورهای منطقه نیز تاثیرگذار باشد.

عدم ارائه مدارک معتبر اشتغال به کار: در صورتی که مدارک قابل پذیرشی برای تایید اشتغال به کار با توجه به وضعیت مالی ارائه نشود به احتمال زیاد ویزای کاری شما مورد موافقت قرار نمیگیرد.

آسیب دیدن پاسپورت: آسیب دیدن، گم شدن یا خراب شدن صفحاتی از پاسپورت نیز از دیگر دلایلی است که موجب می شود، درخواست شما پذیرفته نشود یا این که قبول درخواست تا ارائه پاسپورت مورد قبول به تاخیر بیافتد.

ارائه پاسپورت نامعتبر: پاسپورتی که برای درخواست ویزا ارائه می شود، باید ۳ ماه بیشتر از زمان بازگشت از منطقه شینگن اعتبار داشته باشد.

ارائه ندادن نامه معتبر اشتغال: در صورتی که نامه معتبر از کارفرما یا شرکت همکار به سفارت ارائه داده نشود یا این که اطلاعاتی از محل کار شما در منطقه مشخص نباشد ممکن است درخواست شما برای دریافت ویزای شینگن رد شود.

تایید نشدن توانایی مالی: در صورتی که مدارک مالی متقاضی ویزای کاری شینگن، به افسر ویزا ثابت نکند که ایشان از پس هزینه های اقامت در این کشور برمیاید، ویزای کاری شینگن ایشان ریجکت خواهد شد.

رفع ریجکت ویزای کار شینگن

رد ویزا به هیچ عنوان دلیلی بر نا امیدی از دریافت ویزا نیست بلکه شما می توانید برای رفع ریجکت ویزای کار شینگن بار دیگر درخواست کنید اما در نظر داشته باشید که اشتباهات بار اول را، این بار تکرار نکنید، همچنین اگر فکر می کنید که درخواست ویزای شما به دلایل ناکافی رد شده است، می توانید برای تجدید نظر در آن اقدام کنید.

باید در نظر داشته باشید که ارائه درخواست تجدید نظر در ویزای کاری شینگن و رفع ریجکت آن کار سادهای نیست. در مرحله اول باید کاملا مطمئن شوید که دلیلی برای ریجکت وجود نداشته و تصمیم نادرستی در رابطه با صدور ویزای شما گرفته شده است. ثانیا باید درخواست تجدید نظر خود را به کشوری ارائه دهید که تصمیم گیرنده نهایی در صدور ویزا است.

شما باید درخواست تجدید نظر خود را طی نامهای به سفارت ارائه دهید و لازم است که در این نامه دلایل بسیار محکمی برای اثبات اینکه اشتباه ریجکت شده اید، بیان کنید. در موارد لزوم برای اثبات ادعای خود باید مدارک معتبر و قانونی را به همراه نامه ارائه دهید. البته توجه داشته باشید که هر سفارت زمان مناسبی را برای ارائه نامه تجدیدنظر به شما اختصاص می دهد پس در صورتی که از رد اشتباه ویزای خود مطمئن هستید، حتما نامه درخواست رفع ریجکت ویزای شینگن کاری را به سفارت مورد نظر ارائه دهید تا درخواست ویزای شما در زودترین زمان ممکن بررسی شود.

نامه رفع ریجکت باید شامل چه مواردی باشد؟

اطلاعات شخصی: این نامه باید حاوی اطلاعات شخصی شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، شماره پاسپورت و آدرس فعلی شما باشد، همچنین توصیه می شود که حتما شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را در نامه ثبت کنید.

تاریخ ریجکت درخواست ویزای کاری شینگن: توجه داشته باشید که در ابتدای نامه حتما تاریخ ریجکت ویزای کاری شینگن و تاریخ درخواست ویزای کاری شینگن خود را ثبت کنید.

علت این که فکر می کنید ریجکت ویزای کاری شینگن شما اشتباه است: این قسمت مهمترین بخش نامه شما محسوب می شود به همین دلیل توصیه می شود که در نوشتن آن بسیار دقت کنید. شما در این قسمت باید فهرستی از دلایل را بنویسید و اثبات کنید که بنا به این دلایل ریجکت ویزای شما اشتباه است.

امضا: پس از نوشتن نامه آن را چاپ و سپس امضا کنید. نامه های بدون امضا از سوی مراجع رد خواهند شد.

سوالات متداول ویزای کاری شینگن

برای پاسخگویی به سوالات متعدد متقاضیان دریافت ویزا تعدادی از سوالات متداول ویزای کاری شینگن در قسمت زیر آورده شده است:

چه زمانی باید برای گرفتن وقت از سفارت درخواست دهیم؟

توصیه ما این است که حدود ۲ تا ۳ ماه زودتر برای گرفتن وقت از سفارت اقدام کنید تا برای انجام سایر امور با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید.

ویزای یکبار ورود کاری شینگن چه تفاوتی با ویزای چندبار ورود کاری شینگن دارد؟

دارنده ویزای single entry یا یکبار ورود می تواند در یک مدت مشخص تنها یک بار وارد کشوری از منطقه شینگن شود و با خارج شدن از منطقه حتی اگر مدت زمان اعتبار ویزا تمام نشده باشد، ویزا بدون اعتبار می شود و دیگر حق ورود به منطقه شینگن را نخواهید داشت. از سوی دیگر دارنده ویزای چند بار ورود و یا مالتیپل این امکان را به شما می دهد که تا پایان اعتبار زمانی ویزا چندین بار به کشورهای منطقه شینگن وارد شوید.

ویزای کار شینگن را باید از چه محل‌هایی درخواست کرد؟

ویزای کار شینگن را می توان از تمام سفارتخانه ها و کنسولگری های سراسر دنیا درخواست کرد. در صورتی که متقاضی ویزا قصد سفر به یک کشور خاص از حوزه شینگن را داشته باشد باید برای درخواست به نزدیک‌ترین سفارت آن کشور مراجعه کند.

فرم درخواست ویزا باید به چه صورت پر شود؟

شما می توانید فرم درخواست ویزای کاری را به شکل دست نویس یا تایپی پر کنید. توجه داشته باشید که فرم کاملا پر شود و جای خالی در آن باقی نماند. در صورتی که قسمت‌هایی از فرم شرایط شما را شامل نمی شود به جای خالی گذاشتن آن قسمت آن را با عبارت اختصاری (NA / No Answer) پرکنید.

در مصاحبه حضوری درخواست ویزا چه سوالاتی از متقاضی پرسیده می شود؟

در مصاحبه برای دریافت ویزای کاری شینگن علاوه بر سوالاتی درمورد وضعیت کنونی متقاضی و هدف از سفر و بررسی مدارک اشتغال به کار در کشور منطقه شینگن سوالاتی درباره جزییات سفر نیز از او پرسیده می شود که باید با صداقت و اطمینان کامل به این سوالات پاسخ دهد.

آیا برای درخواست ویزای کاری علاوه بر مدارک اصلی ویزای شینگن مدارک دیگری نیز باید ارائه شود؟

بله، برای درخواست ویزای کاری علاوه بر مدارک اجباری که برای دریافت ویزای شینگن از همه کشورها یکسان است مدارک دیگری نیز از شما خواسته می شود که باید به سفارتخانه موردنظر ارائه دهید.

آیا می توانیم در کشوری غیر از محل اقامت خود برای ویزا درخواست بدهیم؟

بله، این کار بدون مانع است اما باید برای آن دلایل منطقی ارائه شود.

در صورتی که در طول سفر نیاز به تمدید ویزا باشد باید چه کار کنیم؟

در صورت تمام شدن مدت اعتبار ویزای خود می توانید با ارائه مستندات قابل پذیرش ویزای خود را در یکی از کشورهای شینگن تمدید کنید.