در نشستی که در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۳ میان رؤسای گردشگری سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) در پایتخت قزاقستان برگزار شد، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران پیشنهادات زیر را در زمینه تقویت روابط گردشگری میان کشورهای عضو مطرح کرد:

1. لغو ویزای گروهی برای سفر به کشورهای SOC

معاون گردشگری با اشاره به این موضوع که بیش از نیمی از کشورهای جهان می‌توانند بدون ویزا به ایران سفر کنند، پیشنهاد لغو ویزای گروهی را برای کشورهای عضو ارائه داد. این پیشنهاد می‌تواند به افزایش گردشگران و تقویت روابط میان کشورهای عضو سازمان منجر شود.

پیش‌تر، ایران از لغو روادید برای ۲۸ کشور خبر داده بود و حدود ۳۷ درصد از گردشگران ورودی ایران از کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای هستند. در حال حاضر، شهروندان چندین کشور عضو SOC مانند هند (به صورت هوایی)، قزاقستان و ازبکستان برای سفر به ایران نیازی به دریافت ویزا ندارند و می‌توانند تا ۱۵ روز در ایران اقامت داشته باشند.

این در حالی‌ست که کشورهای ایران و روسیه با توافق دو طرفه میان دو کشور، امکان سفر بدون ویزا را تا ۱۵ روز برای گروه‌های بیش از ۵ نفر فراهم کردند و شهروندان ایران برای سفر به قزاقستان نیز نیازی به اخذ ویزا ندارند.

ایران و تاجیکستان در دی ماه 1402، در سندی دو سویه، بازدید شهروندان ایران و تاجیکستان کشورهای یکدیگر را به مدت ۳۰ روز مجاز اعلام کردند. هرچند که با گذشت چندین ماه زمان اجرای این توافق کماکان نامشخص است.

2. ایجاد شبکه‌ ویژه مجریان تور

در این جلسه، نماینده ایران با تأکید بر ظرفیت بالا جاده ابریشم در رونق روابط گردشگری میان کشورهای عضو عنوان کرد که راه‌اندازی یک شبکه اختصاصی در سایت SOC می‌تواند در مدیریت گردشگران سازنده و مفید واقع شود.

همچنین، با توجه به مجموع جمعیت سه میلیارد نفری کشورهای عضو و پیوندهای مشترک فرهنگی و تاریخی اعضا، بهبود روابط گردشگری و افزایش تعداد بازدیدکنندگان تا حدودی این سازمان را بی‌رقیب خواهد کرد.

سازمان همکاری‌های شانگهای یک سازمان اوراسیایی‌ست که با هدف همکاری‌های چند جانبه در زمینه‌های مختلفی از جمله اقتصادی در سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شد. در حال حاضر، سازمان همکاری‌های شانگهای متشکل از ۹ کشور چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و ایران است. به علاوه، این سازمان دارای عضو ۳ ناظر (افغانستان، بلاروس و مغولستان) و ۱۴ شرکای گفتگو از جمله آذربایجان و ارمنستان است.

چه ایرادی در این قسمت از متن وجود دارد؟

خوشحال می‌شویم اگر در این مورد توضیح بیشتری دهید

آیا از این مطلب راضی بودید؟

با ارسال بازخورد به بهبود کیفیت محتوای ویزالند کمک کنید.

بازخورد شما ثبت شد؛ با تشکر